Tuesday, March 17, 2015

Semak Kelayakan Pinjaman Perumahan Anda

Semak Kelayakan Pinjaman Perumahan Anda

Semak Kelayakan
Sebelum membeli rumah idaman anda, adalah penting untuk anda semak melihat kelayakan pinjaman perumahan anda supaya anda akan lebih yakin serta tidak membuang banyak masa dan tenaga. Kali ini saya akan kongsikan beberapa tips untuk anda pastikan anda betul-betul layak untuk membuat pinjaman.

 1. Pastikan anda mepunyai rekod CCRIS yang baik. CCRIS (Central Credit Reference Information System) merupakan rekod bayaran pinjaman anda sama ada pinjaman kereta, kad kredit, peribadi mahupun rumah yang sedia ada. Anda boleh semak laporan CCRIS anda di Bank Negara Malaysia. Adalah penting mempunyai rekod bayaran yang baik untuk meyakinkan pihak Bank agar meluluskan permohonan pinjaman anda.


 2. Pastikan anda juga bebas dari CTOS atau dalam bahasa yang mudah disenarai hitam. Jika anda mempunyai CTOS, maka adalah WAJIB untuk membuat pembayaran segala hutang yang tertunggak sebelum berkira-kira untuk membeli rumah.

 * Kadangkala anda tidak sedar anda mempunyai rekod CCRIS yang tidak cantik mahupun CTOS disebabkan anda menjadi penjamin kepada adik-beradik ataupun saudara-mara.

 3. Seterusnya, anda boleh mengira sendiri anggaran kelayakan jumlah pinjaman anda bergantung kepada jumlah gaji serta komitmen anda atau lebih popular dikenali sebagai DBR (Debt Burdern Ratio).  Ketika artikel ini ditulis, pihak Bank Negara hanya mengambil kira gaji bersih sahaja. Untuk memudahkan anda membuat kiraan, saya akan memberikan contoh kes. Bagi mengira jumlah bayaran bulanan rumah/hartanah yang anda mahu beli, anda boleh menggunakan mana-mana Mortgage/Loan Calculator  manakala kadar faedah terkini bank-bank di Malaysia boleh disemak di sini: http://www.adhartanah.com/kalkulator-pinjaman/
http://kpkbaling.com/kalkulator1.html
Kes 1

  • Gaji Bersih: RM3,000
  • Bayaran bulanan kereta: RM700
  • Bayaran bulanan pinjaman peribadi: RM400
  • Bayaran bulanan untuk pinjaman perumahan yang akan dibuat: RM1200 (Berdasarkan harga Rumah  RM235,000, Faedah 4.5% serta pinjaman selama 30 tahun)
  • Komitmen / Gaji Bersih %     :   RM800 + RM400 + RM1200 / RM3000 x 100  =   76.67 %
Kes 2

  • Gaji Bersih: RM3,500
  • Bayaran bulanan kereta: RM800
  • Bayaran bulanan untuk pinjaman perumahan yang akan dibuat: RM1000 (Berdasarkan harga Rumah  RM200,000, Faedah 4.4% serta pinjaman selama 30 tahun)
  •  Komitmen / Gaji Bersih %     :   RM700 + RM1000 / RM3500 x 100  =   51.42 %
Jika anda mempunyai DBR 60% ke bawah (seperti Kes 2), peluang anda untuk mendapat pnjaman boleh dikatakan cerah. Jika anda mempunyai atas DBR melebihi 70% (seperti kes 1), anda mungkin sukar mendapat pinjaman atas alasan “komitmen yang  Tinggi”. Walaupun begitu, sesetengah bank meletakkan DBR yang sangat rendah antara 40-50%. Jadi, semakin rendah DBR anda, semakin tinggi peluang anda untuk mendapat pinjaman. Seandainya anda tergolong dalam golongan yang mempuyai komitmen Tinggi, dokumen-dokumen berikut mengkin dapat membantu anda meyakinkan pihak bank:

  1. ASB
  2. Akaun Tabung Haji
  3. Fixed Deposit
  4. Tenancy Agreement
  5. Akaun Emas/Perak

1 comment:

  1. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com), silakan hubungi LADY ESTHER. Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    ReplyDelete

Bisnes apa yang boleh dibuat, jika hanya ada RM 1,000 dalam saku

Kepesatan ekonomi negara yang semakin berkembang, memberi impak yang sangat positif kepada usahawan kecil dan besar. Banyak peluang perniaga...